søndag 12. februar 2012

Ovitrelle og syklus

Denne syklusen var mensen 2 dager for sen.
Det i seg selv tente jo et håp hos meg og ikke minst hos min kjære.
Men det gikk som det pleier å gå, mensen kom og vi måtte starte på nytt enda en gang..

Jeg skulle jo egentlig fått el sprøyte denne syklusen jeg er i nå, og som jeg nevnte er gu`n jeg bruker på ferie frem til 20. Februar, så om mensen hadde kommet som den skulle måtte jeg ventet enda en syklus..
Nå som mensen var to dager for sen er jeg på dag 12, den 21 Februar.
Noe som betyr at det ser ut til at jeg får el sprøyta slik som planlagt..

Men så er problemet mitt, jeg vet ikke om jeg fortsatt har resept på pergotime liggende på apoteket.
Om jeg ikke har det er det jo ikke mye vits i sprøyta.
Men som jeg tenker, så får jeg isåfall ringe fastlegen for å høre om hun kan skrive ut resept til meg, siden gu`n min er på ferie..

Uansett skulle jeg egentlig legge ut litt info om selve sprøyten, slik at dere kan lese litt :)

Ovitrelle brukes hos kvinner som gjennomgår assistert befruktning, som for eksempel in vitro fertilisering (IVF). Andre legemidler gis først for å stimulere vekst og utvikling av flere follikler for å produsere egg. Deretter brukes Ovitrelle for å modne disse folliklene.

Ovitrelle brukes også hos kvinner som ikke produserer egg (en tilstand som heter anovulasjon), eller som produserer for få egg (oligo-ovulasjon). Ovitrelle gis for å utløse eggløsning (ovulasjon) etter at andre legemidler er brukt til å utvikle folliklene.
Jeg får jo eggløsning selv, og jeg skal ikke ha IVF, men jeg får denne for å hjelpe eggløsningen igang og for å ha en liten oversikt over når den kommer.
Sammenlignet med naturlig befruktning øker frekvensen av multippel graviditet og flerbarnsfødsler hos pasienter som får denne behandlingen. De fleste av disse er tvillinger. Ved assistert befruktning er antall barn som blir født relatert til antall egg som blir lagt tilbake i livmoren.
 Grunnen til at jeg helst må ha pergotime før sprøyten settes er for at follikene skal bli store nok.
Egget eller follikene skal helst være 17-20 mm når sprøyten settes..
Så nå håper jeg bare at resepten fortsatt ligger på apoteket og at jeg har hvertfall en gang igjen.


4 kommentarer:

  1. Håper du har en igjen liggende..:) Og hvis ikke, så håper jeg at enten legen din eller kanskje nabogynekologen kan skrive ut?..

    Spennende spennende spennende :):) Håper det klaffer for dere denne syklusen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper også det klaffer for oss nå, det hadde bare passet så utrolig perfekt på alle måter <3

      Slett
    2. mhm, virkelig. <3 kom foresten over en side, aner ikke om du har sett på den, men jeg sender en liten link allikevel.. :P
      http://pernille.info/

      Slett
    3. Har vært innom der noen ganger, men etter jeg byttet internett side ting har jeg mistet linken så det var egentlig godt at du kom med den :D

      Slett

Legg gjerne igjen en hilsen.