torsdag 23. februar 2012

Eggløsning og syklus forklaring.


Jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer om hvordan det virker rundt eggløsning jeg.
En syklus starter den dagen du får mensen (spotting/brunt utflod regnes ikke som starten på mensen!)
Dette er altså dag 1.
Fra dag 1 starter eggstokkene å modne egget som eventuelt skal slippes i denne syklusen.
Jeg har lest et sted at eggposen vokser ca 1-1,5 mm i døgnet fra dag 1, (om dette er riktig eller ikke vet jeg ikke) det kan stemme i og med at et eggposen bør være 16-20 mm når det slippes for å være optimalt.
Egget ligger i en eggpose som også blir kalt follik, inni her er det også eggvæske.
Egget  er i seg selv ca like stor som et knappenål hode når det er modent, så at folliken er 20 mm betyr ikke at egget er 20 mm..
"Alle" blir lært til at en kvinnes syklus er 28 dager og at hun har eggløsning på syklusdag 14, men dette er faktisk en myte.
Dette er bare statistiske gjennomsnitt.
Sykluslegde og eggløsningsdag varierer mye fra kvinne til kvinne - og faktisk også av og til hos hver enkelt hvinne.
En typisk "normal" syklus som starter med mensen, er 25-36 dager lang og med eggløsning vanligvis mellom syklusdag 12-23
(Dette er hentet fra pernille.info.) 
Hos meg som ahr 28 dager lang syklus skjer eggløsningen alt fra dag 14-17 slik jeg har testet meg frem til.
Så det varierer også hos hver enkelt.
Når eggløsningen skjer sprekker folliken, egget "skytes" ut og begynner sin vandring i eggstokkene.
Egget lever opp til 1 døgn mens sædceller kan leve så lenge som 5 døgn (normalt er ca 3 døgn).
Eggløsningsmerter kommer som oftest av at follik væsken renner ut i buken.
For fra eggstokken til egglederene er det en åpning inn til buken.
Når follik væsken kommer ut i buken vil det danne en reaksjon som kan gjøre slik at man kan oppleve smerter.

(Slik ser en follik ut på ultralyd)
Follik posen som er igjen etter egget er sluppet danner nå det gule legemet som da produsererprogesteron.Dette er et varmestimulerende hormon som optimaliserer livmorslimhinnen slik at denne blir tykkere og at det kommer flere blodårer til "syne".
Dette er for at egget skal ha bedre mulighet til å grave seg ned.
Det gule legemet krymper gradevis inn, og hvis ikke egget har festet seg innen ca 14 dager dør legemet ut og mensen starter igjen.
 (Alle bildene er hentet fra google)
(Innlegget er kopiert fra min andre blogg)
Hvis jeg har skrevet noe feil her setter jeg pris på om noen retter på meg, jeg er ingen fagperson så alt dette er informasjon jeg har lest meg opp til på forskjellige steder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen.