lørdag 17. desember 2011

Saftig kalkun (oppskrift)

I går hadde vi deilig kalkun til middag (og har 3 middager til i frysen).
Men jeg er vel ikke den eneste som har vært borti tørr kalkun før?
Vel jeg har funnet noen triks som funker her hjemme, så jeg tenkte jeg skulle dele de med dere (snill som jeg er hehe)
Du trenger:
  • Kalkun (vi hadde 4+ kilo)
  • Salt.
  • Pepper.
  • Paprika krydder.
  • 200 gr smør.
  • Kraft fra hjerte,spiserør og lever.
Tin kalkunen i 2 døgn i kjøleskap.

(Google)
Ta den ut av kjøleskapet tidlig på morgenen og legg den i langpanna.
Ta halvparten av smøret og bland det sammen med krydderet.
Ta hånda under skinnet slik at du kan legge noen klatter smør under skinnet, også legger du smør OVER skinnet også..

Sett den eventuelt inn i kjøleskapet igjen hvis det er noen timer til den skal stekes.
Sett ovnen på 160 grader (kalkunen må hvertfall ha stått ute i 30 min-1 time før du setter den inn.
SÅ kommer jobben..

Jeg øser over kraft en gang i halvtimen..
Hver halvtime pensler jeg med smør (altså kraft 15 minutter, smør 15 minutter, kraft 15 minutter ol).
Slik fortsetter jeg til termometeret i kalkunen spretter ut..
(Aller best med eget termometer her egentlig)


(Jeg måtte jo så klart ta bort et lår for å smug spise hehe)
Når den er ferdig er det viktig at den får stå i hvertfall 30 minutter å hvile.
Mens den hviler kan du starte på tilbehøret (vi startet litt før da vi hadde potetstappe).

Ser kanskje ikke så alt for godt ut, men deilig var det..
Jeg glemte jo også å kjøpe rosenkål og surkål som jeg bruker å ha til, derfor ble det gulrot hehe..

Kalkunen blir god og saftig på denne måten (hvertfall for oss) og den får masse smak..
Etter middagen plukket jeg av resten av kjøttet, fordelte det i bokser å fryste ned.

Nå har vi to bokser med kalkunfilet, en med reste kjøtt som kan deles på to, og en med potetstappe..



Skroget koker jeg kraft på, hvis dere vil ha oppskriften min der er det bare å si i fra:)
Si i fra om dere ønsker oppskrift på saus og potetstappa også..
* Sliter du med å få saftig kalkun?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en hilsen.